Session 1A - Reisverslag uit Tannersville, Verenigde Staten van Jasper Clerx - WaarBenJij.nu Session 1A - Reisverslag uit Tannersville, Verenigde Staten van Jasper Clerx - WaarBenJij.nu

Session 1A

Door: Jasper Clerx

Blijf op de hoogte en volg Jasper

28 Juni 2014 | Verenigde Staten, Tannersville

Zoals je kon lezen in mijn vorige blog, was de eerste nacht met de kampers niet prettig, maar gelukkig werd dit wel beter. Er was over het algemeen geen gerotzooi meer 's ochtends vroeg en ze gingen makkelijk slapen. 's Ochtends was het altijd verschrikkelijk druk. Dit omdat de meeste hulp nodig hadden met douchen en tandenpoetsen. Als er geschoren moest worden, was er natuurlijk nog meer werk aan de winkel. Daarna konden we zelf onder de douche. Deze opgave duurde de eerste ochtend ongeveer 45 minuten. Terwijl we de dagen erna door hadden hoe het moest en we dus ook binnen een half uur 4 kampeerder hadden gewassen en aangekleed.

Het was erg leuk de eerste dagen, vooral omdat je door moest krijgen hoe je met deze mensen om moet gaan (vooral enthousiasme, wat ik gelukkig heb) en positiviteit. Hierdoor kregen we de meeste mensen wel naar de activiteiten. Om de zoveel tijd was er een leugen om bestwil, aangezien de kampeerders, op één na, een geheugen van een zeef hadden en we dus iets konden zeggen, waarna ze het weer vergeten waren. Dit kwam goed van pas, omdat als er iemand achter blijft er dan ook een counselor achter moet blijven, waardoor we minder counselors bij de activiteit zelf hebben om mensen te begeleiden. We hadden namelijk 9 kampeerders in totaal en 7 counselors (vanaf de donderdag 8). Er heeft altijd iemand een dag vrij dus dat is er dan al eentje minder en als er dan iemand blijft hangen ben je dus 2 mensen kwijt. Daarnaast heeft iedereen een uurtje vrij op de dag dus je mist sowieso over het algemeen 2 mensen. Oftewel, je kan er soms gewoon met z'n vieren voor staan tegenover 9 kampeerders, waarvan er een stuk drie 1 op 1 begeleiding nodig hadden. Niet prettig dus, helaas kwamen deze situaties voor.

Er zijn een aardig aantal activiteiten die ik wel even kort wil toelichten.
Athletics and recreation:
Spreekt redelijk voor zich. Bij deze activiteit word er vooraal aan beweging gedaan en er worden dus ook veel sporten uitgeoefend: basketbal, softbal, voetbal, bowlen, kegelen, minigolf, american football ball overgooien etc.

Arts & Crafts:
Over het algemeen mijn minst favoriete activiteit, aangezien hier geknutseld word; iets waar ik heel weinig mee heb. Voornamelijk omdat ik zelf niet heel creatief ben.

Boat & Pond:
Hier gaan we 1 op 1 met een kamper een trapbootje in en maken we een paar rondjes in de vijver op het kampterrein; erg ontspannend. Ik moest een kamper een paar keer wakker schudden omdat hij in slaap was gevallen. Zeker met een zonnetje is het heerlijk en zon is iets waar we zeker geen gebrek aan hebben: het is gemiddeld een 30 graden met tussenperiodes van een dag of twee waarin het veel regent en stormt.

Ceramics:
Hier word er met klei gespeeld. Wegens bepaalde redenen (hour off, day off) heb ik dit nog niet gedaan en kom ik dus nog voor een verrassing te staan. Het schijnt leuk te zijn, vooral omdat de meeste kampeerders nog nooit of alleen op kamp klei in de handen hebben gehad.

Dance:
Duidelijk. Hier word gedanst en het is toch een van de leukere activiteiten. Ook al heb ik zelf geen reet met dansen, het is prachtig om de kampeerders op hun manier 'los' te zien gaan. Daarnaast worden er leuke spellen op muziek gedaan.

Music/Drama:
Ook hier is er veel plek voor dans en beweging, waardoor deze twee erg dicht bij elkaar liggen. Hier worden dus ook spellen op muziek gedaan, maar is er minder spraken van beweging. Ook hebben de kampeerders in latere sessies de mogelijkheid om op een instrument te gaan spelen. Daar kijk ik in ieder geval erg naar uit!

Pool:
Iedere dag is er plek voor het zwembad. Het tijdstip verschuift iedere dag en ik zal dadelijk een voorbeeld geven van hoe een dag eruit ziet.

Woodshop:
De kampeerders gaan aan de slag met houtbewerking. Dit is basis houtberwerking en houd vooral in dat ze met schuurpapier werken, een paar nagels en verf. Vaak maken ze de meest simpele dingen, zoals een boxring, kistje, of skateboard, en vinden ze het toch helemaal geweldig. Bij deze activiteit ben ik ook nog niet geweest in verband met of een dag vrij of een uur vrij.

Welnu, een typsiche dag indeling:
07:00 Opstaan, wassen, douchen en chillen op de veranda bij onze kabin.
08:45 verzamelen bij de vlaggenmast (zie foto) waarbij er een headcount is (is iedereen er?) en we meestal een liedje zingen, hoewel dit de laatste week niet meer het geval is, helaas.
09:00 Ontbijt met een paar kopjes koffie om wakker te worden.

10:00 - 11:00 Eerste acitviteit (vb. Arts & Crafts)
11:15 - 12:15 Tweede acitviteit (vb. Woodshop)

13:00 Lunch
14:00 - 15:00 Middag pauze

15:00 - 16:00 Derde activiteit (vb. Pool)
16:15 - 17:15 Vierde activiteit (vb. Ceramics

18:30 Avondeten
19:45 Startsein (bel) evening activity
21:30 Einde evening activity
22:00 Indien je avonddienst hebt moet je om 10 uur in je kabin zijn en er blijven totdat je kampeerders slapen. Je mag de kabin niet uit.
Heb je vrij? Dan mag je na 10 uur (uiteraard in overleg met diegene die OD (on duty) heeft) gaan en staan waar je wilt. Meestal is dit in de dining hall.

Zoals hieruit blijkt hebben we dus drukke dagen van een uur of 15. Je hebt iedere dag één uur vrij en iedere week één dag vrij.

De pool verschuift iedere dag één activiteit. Kijk je dus naar het vb schema, dan heb je de dag erna dus de vierde periode/activiteit het zwembad.

Enfin, genoeg gelul over het schema, we gaan over op de kampeerders:
Lloyd Goldberg:
Een grote kerel (ong. 1.90) die constant hetzelfde vraagt en eigenlijk super irritant is. Geduld hebben dus. Een van de weinigen die verbaal sterk was.

Richard Simkovich:
Hij heeft altijd een radio bij zich, waar we erg van genoten hebben. Zijn tik was op en neer wiebelen, van voor naar achteren. Was hij opgewonden door iets, dan ging hij twee (of drie) keer zo snel op en neer. Hij werd de laatste drie dagen vreselijk vervelend omdat hij constant hetzelfde zei. Je kon het bijna niet verstaan. Voorbeeld:
hapwdhafnpkvnslv.... records???
kaw;ldfns;fnr;srn....town?
aefneso;nserio;...when?
Dit zei hij iedere twee minuten, zoniet vaker. Ronduit irritant dus.

Daniel Cardone:
Hij is nog steeds hier. Prima kerel en hij is erg zelfstandig. Je moet alleen even opletten of hij z'n shirt (of onderbroek) niet achterstevoren aan heeft. Props voor hem omdat hij een walkman heeft met Star Wars luister tapes; briljant!

Charles Belasco:
Toch wel mijn favoriet. Hij zei geen woord, hoewel er af en toe een schrillige "yes, no, I like you, I got to go pee, hungry, water" of iets dergelijks uit kwam. Ook al was hij slecht ter been, door geduld te hebben was hij heel aardig terug en moest alles netjes. Ik had mijn mouwen tot op de schouders opgestroop omdat ik daar ook wel bruin wilde worden. Hij zat naast me, rolde mijn mouwen weer omlaag, klopte me op de rug, lachte en stak een duim op (dat deed hij tevens ook nadat hij een boer liet), dat was gewoon echt briljant.

Aan de andere kant zat ook nog een zootje ongeregeld, maar daar ga ik even niet verder op in want dan word deze blog wel verschrikkelijk lang.

Nu ik toch bezig ben dan ook nog even de mede counselors.
In cabin 11 (mijn kant):
Miles uit Wales
Ryan uit Engeland
Calum uit Schotland

In cabin 12 (andere kant):
John uit Engeland
Jack uit Engeland
Charlie uit USA (oorspronkelijk uit Namibie)
Conor uit Ierland

De eerste vrije dag was dinsdag, dus ik mocht maandag avond om 20:00 van het terrein af, althans dat was de bedoeling, ware het niet dat er die dag net een nieuwe regel werd ingevoerd: alle logbooks (informatie over de kampeerders van die dag) moesten worden ingeleverd voordat we van het terrein af mochten. Deze avond was heel erg chill. Helaas was de beste kroeg dicht, waardoor we ons moesten verplaatsen naar een andere, tevens ook prima, pub. Na een tijdje stelde de tweeling Nav en Sun voor om naar het meer te gaan. Leah, een hongaarse dame, ging ook mee. Dit hield in dat we in het pikke donker over een zandpad liepen, waar verboden toegang stond, wat dus erg spannend was. Daar aangekomen gingen we op een pier liggen en keken we omhoog. Dat sterren spektakel had ik nog nooit gezien en zal ik ook niet snel ergens anders zien denk ik. De tweeling viel snel in slaap na wat ongein en ik en Leah bleven wakker, genietend van de prachtige hemel. Hier viel me ook op hoe prachtig en anders de natuur is. Niet alleen de bergen, maar we zijn ook beren tegen gekomen en ja, zelfs op het kamp. Een beer zat lekker op de verande te chillen, waarna er toeters te horen waren om ze naar te verjagen. Grondeekhoorns kennen we niet in Nederland en vuurvliegjes al helemaal niet. Motten zo dik als je pink en mieren zo groot als je dikke teennagel. Ik zal al helemaal niet beginnen over de vogels en vooral muggen die je helemaal lek prikken 's nachts.

Enfin, na een tijdje gingen we terug naar de pub, aangezien het al (of toch pas?) 3 uur 's nachts was. In het hotel waren de bedden al vol dus maakte ik het met de tweeling ons gemakkelijk op de grond (zie foto). De dag erna werd er heerlijk genoten bij de plaatselijke beek/rivier. De dag ging té snel voorbij helaas en het viel zo zwaar tegen om de dag erna weer omgeven te zijn door mensen die constant je hulp nodig hebben en heel veel van je vragen, zowel fysiek als emotioneel.

Dit was het moment waarop ik me veel ben gaan ergeren en ik veel time-outs nodig had waarin ik heel nodig een sigaret nodig had om te kalmeren. Het nadeel is dus dat er zo nu en dan gerookt word om af te koelen en tot rust te komen. Er mag alleen in het uur vrij gerookt worden en 's avonds na 10 als je geen OD hebt, dus het gebeurd niet vaak.

Toen zaterdag de bus kwam had ik dubbele gevoelens. Ik was serieus blij dat ik sommige kampeerders kwijt was, maar tegelijkertijd ook jammer dat ik hele leuke mensen kwijt was. Daniel blijft twee weken en is er dus tijdens Session 1B ook nog bij.

Ik stop deze week bij de zaterdag ochtend (het vertrek van de bussen) aangezien het anders te lang word. De foto's zijn geupload en de onlangs gemaakte zal ik ook snel uploaden.

Houdoe en tot ziens!

  • 06 Juli 2014 - 12:12

    Philo:

    Ha die Jasper,
    Wat beschrijf je uitgebreid en leuk wat je allemaal beleeft. Pittig hoor, wat er van allemaal van je verwacht wordt! Maar een dag in de week vrij; dat is niet veel als je bedenkt dat je de andere dagen heel wat uren in touw bent. Ik neem aan dat het contact met de andere kampleiders veel goed maakt. Hoe lang duurt gemiddeld het verblijf van de kampgangers?
    Groetjes, Philo

  • 10 Juli 2014 - 04:02

    Jasper Clerx:

    Hoi Philo!

    Dat ligt eraan per kamper. Normaal twee weken, maar we hebben er nu eentje die blijft vier weken en sommige blijven een week. Het is aardig afwisselend dus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jasper

Actief sinds 20 Juni 2014
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 3121

Voorgaande reizen:

11 Juni 2014 - 23 September 2014

Zomerkamp 2014

Landen bezocht: